Semiförbannad

Fokuserar mest på veganism, djurrätt och sökandet efter förändring.

Kulturnatten Uppsala 2015

Publicerad 2015-09-13 13:43:31 i Allmänt, Musik, Uppsala,

Årets bästa dag var idag. Andra helgen i September och Uppsalas kulturnatt. K och jag (mitt ständiga sällskap denna dag på året) hade inte ett fullt så packat och tight schema i år på gott och ont. Det blev lite slappare och hennes man var med vilket förändrade dynamiken lite (MEN inte alls var något negativt, love them both). Fantastisk dag och natt. 

Vi började lite lätt med film på Slottsbiografen. En dokumentär om Knutmasso i Gimo och en om Vallonsmedjan i Österbybruk (som dock inte riktigt var vad någon av oss hade förväntat oss. Istället för att vara en dokumentär om just smedjorna och bruket handlade det/utgick det hela från en pjäs de sätter upp i den gamla smedjan. Lite sådär tyckte jag, men helt okej). Jag gillade framför allt den förstnämda. Vet ni inte vad Knutmasso är kan ni titta lite här! Det är en gammal tradition från 1300-talet i bruksorten Gimo här i Uppland. Folk klär utan organistation och annordnare varje år ut sig och den lilla (annars TOTALT döda) byn smäller till i en enorm karneval när mörkret faller. En väldigt stor grej för invånarna tydligen. Något jag helt missat.

Två spelningar hann jag också med. Först AXE RASH på Fyristorgs lilla scen (väldigt trevlig och hård/snabb punk! Lyssna här!) och sen min polares band FORNICATORS (inte min grej men väldigt uppskattade, punk även detta!).

Vi besökte även ett konstmuseum här i stan som ligger i en gammal underjordisk offentlig toalett (ritad av LECHE, Uppsalas bästa stadsarkitekt från 50-talet, om jag inte minns fel, jag är rätt trött). Väldigt spännande!

Lite roligt är att jag ha med 6 krogbesök (men "bara" fem olika stället) och ett parkhäng mitt i allt. Mer än jag någonsin gjort på kulturnatten trots att jag då druckit alkohol. Dock har kulturnatten aldrig varit en dag för mig där alkohol inkluderats. Det är så himla mycket annat jämt och en blir så trött i kroppen och huvudet av allt promenerande, stående och alla intryck. Jag vet att jag är lite av en nyfrälst nykterist med väldigt kort tid bakom med som nykter än så länge men varje sån här sak gör mig så glad. Jag har haft trevligt på ALLA krogar jag varit på, alla spelningar och även i parken fast alla andra drack. Det känns helt fantastiskt och säger en hel del (i alla fall för mig) om mina polare som är amazingly trevliga och roliga eftersom jag "står ut" att umgås med den på krogen fast jag själv inte dricker.

Det var en jobbig insident med en gammal vän till familjen. Jag var ute med henoms expartner och hen verkar inte ha tagit skilsmässan särkilt bra och hen verkar väldigt trasig. Hen var ENORMT berusad och känslomässig, spelade ut hur bra hen var och hur snygg hen blivit sen hen banta och tränat och gud vet vad (hen är ju dock jättefin men allting skrek desperation, jag blev lite orolig och ledsen för henom). Det var en jobbig upplevelse jag säkert kunnat hantera "enklare" om jag själv var packad. Jag hade kunna svara henom något över huvud taget i stället för att sitta där - helt ställd och förvirrad. Inte för att denna upplevelse får mig att vilja dricka för det, snarare tvärt om.

Bra dag, bra kväll, bra musik, mycket kultur och massa bra folk! Det enda jag önskar vore mer konst. Men det prioriterades bort en hel del i år!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela