Semiförbannad

Fokuserar mest på veganism, djurrätt och sökandet efter förändring.

Energi och julstress

Publicerad 2015-12-22 17:20:12 i Allmänt, Personligt,

Igår så hade jag så mycket energi och även idag har jag varit mer energisk än jag borde med tanke på att jag var ute och drack i går. Det är dock bra om energin håller i sig för jag ska ju jobba rätt mycket nu under julen. Well, i går städade jag hela lägenheten och senare på kvällen blev det lika stökigt igen. Ja, nästan i alla fall! Men det var enkelt åtgärdat som tur vad och energin var kvar hos mig i eftermiddags så det blev gjort! I morgon åker min kombo iväg över julen. Det kommer kännas konstigt men skönt att få vara själv. Jag kommer ju dessutom bo själv om 4-5 månader så det kanske kan vara bra att prova på det lite åt gången, haha. Det kommer att bli konstigt för jag har aldrig bott helt ensam mer än tre månader tidigare. Samtidigt mår jag väldigt bra av ensamtid, men att bo med någon ger en enkel väg ut ur ensamheten när den infinner sig sådär som den gör ibland. Men att jobba för umgänge är inte heller något nödvändigtvis negativt. Jag tror att det är positivt att aktivt behöva ta beslut i livet; om det så är vad en ska kolla på (varför jag föredrar Netflix framför TV, eftersom en måste välja vad en ska se) eller vem en ska ringa eller vad en vill hitta på när en är uttråkad eller känner sig lite ensam. Det förhindrar stagnation, precis som det här med att inte ha FB just nu förhindrar mig från extrem prokrastination och försoffning.
 
Jag vet inte om jag skrivit om det men jag brukar inte fira jul, på sin höjd lagar jag något gott till mig själv och köper mig ett nytt tv-spel och nöter det hela julen. I år ska jag dock helt plötsligt göra något på julen ändå. Med min familj till råga på allt. På deras initiativ till och med. Det känns rätt absurt för jag har inte gjort något på julen på många, många år nu och jag träffar så sällan min familj. Julen för mig är en tid där jag kan krypa undan och mysa för mig själv med katterna, inte en tid jag spenderar bland människor (och nej det är varken ledssamt eller tragiskt för det är helt självvalt). Men det kommer gå bra och jag kommer att få trevligt. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska hinna fixa mat och allt till på torsdag då jag jobbar hela dagen i morgon och så. Jag får göra en "meny" ikväll och handla i morgon efter jobbet. Förbereda det jag orkar och sen gå upp tidigt (gud vad jag inte vill göra det min enda lediga dag på hela julhelgen).

Förra året (tror jag det var) gjorde jag väldigt god mat. Jag gjorde en liten seitan-skinka, göttbullar, rödbetor i ugn, brysselkål, enbärssås, prinsesskorv i senapstäcke och säkert något mer jag glömt nu! Jag vette fan om jag orkar göra en skinka i år men prinsesskorvar kanske jag kan hitta på ICA i kvarnen (om inte alla tänkt lika som jag), rödbetor och brysselkål samt såsen kanske jag kan göra. Det är allt tämligen enkelt. Hm. Jag får fundera lite på detta helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela